MPK kupi 17 autobusów elektrycznych dzięki finansowaniu z KPO i NFOŚiGW (korekta)
O planach zakupowych przewoźnika poinformował prezydent Tarnowa Jakub Kwaśny podczas czwartkowej konferencji. „To dobra zmiana dla tarnowskiej komunikacji, która chce się rozwijać i właśnie to robi” – wskazał Kwaśny.
Zgodnie z planami, projekt będzie realizowany etapami - pierwszy autobus ma być dostarczony w grudniu 2025 roku, a kolejne na początku 2026 roku. Koszt autobusów ze stacjami wyniesie ponad 67 mln, z czego spółka otrzymała finansowanie w wysokości 54,6 mln zł. Składa się na nie ponad 51 mln z Krajowego Planu Odbudowy oraz 3,5 mln zł pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Tarnowski przewoźnik kupi 17 nowych, niskopodłogowych autobusów zeroemisyjnych o napędzie elektrycznym, zasilanych z własnych magazynów energii (akumulatorów) przeznaczonych do eksploatacji w regularnej komunikacji miejskiej. Ponadto, zamówienie obejmuje m.in. budowę stacji ładowania pojazdów wraz z infrastrukturą zasilania energetycznego na ul. Lwowskiej w Tarnowie. Przetarg na dostawę pojazdów wygrała firma Solaris Bus & Coach.
Prezes MPK Robert Pacana zapowiedział, że przewoźnik planuje kolejne zamówienie, tym razem autobusów wodorowych. Na początek – wskazał – w połowie przyszłego roku tego typu pojazd będzie eksploatowany w Tarnowie w ramach testów.
Jak informuje tarnowski przewoźnik, w ramach programu odnowy taboru w latach 2015-2020 wymienił on na nowe 52 pojazdy, czyli 55 proc. swojego taboru liczącego 95 autobusów. Obecnie eksploatowany w Tarnowie jest tabor takich producentów jak: Solaris, Scania i MAN.
Wszystkie autobusy spalinowe MPK Tarnów wyposażone są w silniki spełniające najwyższe normy emisji zanieczyszczeń Euro 5 lub Euro 6. Ponad połowa z nich jest przystosowane do zasilania alternatywnego: sprężony gaz ziemny CNG, biodiesel, hybryda spalinowo-elektryczna.
Wszystkie autobusy są wyposażone w klimatyzację, niską podłogę, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej, w tym dla osób niedowidzących, oraz ładowarki USB, a 96 proc. taboru posiada automatyczne skrzynie biegów.(PAP)
rgr/ drag/
